Zapalenie ścięgna Achillesa

28 października 2019 Administrator

Zapalenie ścięgna Achillesa rozwija się wtedy, kiedy dojdzie do uszkodzenia ścięgna w wyniku zbytniego przeciążenia. Ścięgno jest słabo ukrwione, co powoduje, że jego leczenie jest długotrwałe.

Ścięgno Achillesa składa się z wielu włókien zbudowanych z kolagenu, dzięki czemu jest ono bardzo mocne. Ścięgno to łączy dwa mięśnie podudzia (łydki) z kością pięty.

Ścięgno Achillesa jest największym ścięgnem w ciele człowieka. Umożliwia ono chodzenie, bieganie, skakanie oraz wchodzenie i schodzenie ze schodów. Zapalenie ścięgna Achillesa jest wynikiem urazu tego ścięgna. Zazwyczaj rozwija się przez jakiś czas, gdy ścięgno jest nadmiernie obciążane. Schorzenie to dotyka przeważnie osoby uprawiające sport, zwłaszcza biegaczy. Występuje częściej u mężczyzn niż u kobiet, zwykle między 30 a 40 rokiem życia.

Głównym objawem zapalenia ścięgna Achillesa jest ból, zwykle w dolnej części łydki. Może również pojawić się sztywność. Ból związany z zapaleniem ścięgna Achillesa jest zazwyczaj silniejszy zaraz po obudzeniu i może utrudniać codzienne funkcjonowanie.

Celem fizjoterapii jest wzmocnienie i rozciągnięcie ścięgna Achillesa. Aby terapia była skuteczna, ćwiczenia należy wykonywać codziennie przez co najmniej miesiąc. Fizjoterapeuta może zastosować inne techniki, które pomogą zmniejszyć ból i przyspieszą gojenie ścięgna Achillesa, takie jak masaż powięziowy, masaż tkanek głębokich, suche igłowanie czy fale uderzeniowe.