Rwa kulszowa

24 października 2019 Administrator

Rwa kulszowa to zespół objawów (ból, pieczenie, mrowienie, palenie, drętwienie), których przyczyną jest nacisk na korzeń nerwu kulszowego wychodzącego z segmentu L4/L5, L5/S1 kręgosłupa lędźwiowego. Nacisk spowodowany jest na skutek dyskopatii w w/w segmencie kręgosłupa.

Objawy to najczęściej promieniujący ból od kręgosłupa przez pośladek, bokiem/tyłem uda i łydki do zewnętrznej części stopy. Ból określany jest jako prąd, jako strzała, jako palenie, rozrywanie, pieczenie. Występuje czasem również mrowienie, drętwienie a także osłabienie siły mięśniowej i opadanie stopy. Ostatnie dwa objawy występują przy bardzo poważnym bądź długotrwałym nacisku dysku i pobliskich struktur na korzeń nerwu.

Objawy przebiegające po przodzie uda, goleni do dużego palca świadczą o rwie udowej, czyli ucisku na korzeń nerwu wychodzący z rdzenia kręgowego na poziomie L2/L3, L3/L4.

Jak leczyć?

Przede wszystkim najważniejsza jest odpowiednia diagnostyka oraz dobrze dobrana FIZJOTERAPIA. Najlepiej udać się do fizjoterapeuty, który pracuje metodą diagnostyczno-leczniczą McKenzie, aby mógł on określić stan problemu oraz to czy można rozpocząć terapię czy może jednak należałoby kontrolnie udać się na rezonans magnetyczny (MRI), by rozwiać wątpliwości przy niejednoznacznych objawach. Fizjoterapeuta praktykujący metodę McKenzie określi dokładnie ruchy bądź ułożenia, które powinny przynieść ulgę bądź widocznie zredukować objawy już w trakcie pierwszej terapii. Pacjent zostaje wyedukowany w ruchach, które może wykonywać oraz tych, których powinien unikać.

Terapeuta wyjaśnia jak należy ćwiczyć do następnej wizyty, która jest wizytą kontrolną.Takie wizyty kontrolne umawiane są w odstępach czasowych dobranych indywidualnie do potrzeb pacjenta.

Zalecana FIZJOTERAPIA:

Metoda McKenzie, Metoda PNF, Masaż Leczniczy, Fizykoterapia, Kinezjology Taping, fala uderzeniowa, laser wysokoenergetyczny