Ostroga piętowa

24 października 2019 Administrator

Powstaje w wyniku koncentracji martwych komórek w miejscu umocowania rozcięgna podeszwowego. Miejsce to narażone jest na poważne przeciążenia, które sprawiają, że dochodzi do stanu zapalnego przyczepu rozcięgna podeszwowego. Owo rozcięgno przechodzi pod całą stopą. Przyczepione jest do guza kości piętowej i dochodzi do palców, a jego zadaniem jest m.in. podtrzymywanie podłużnego łuku stopy, czyli zapobieganie płaskostopiu podłużnemu.

Gdy stan zapalny przyczepu rozcięgna podeszwowego trwa długo lub często się powtarza, potrafi uprzykrzyć nam życie. Ból przy każdym kroku (z czasem może pojawiać się też w nocy, gdy nie chodzimy), ból w trakcie poruszania stopą, nawet gdy siedzimy czy leżymy, obrzęk uniemożliwiający włożenie buta – to typowe konsekwencje stanu zapalnego. Po jakimś czasie w okolicy guza piętowego od spodu zaczynają się gromadzić złogi wapienne. Łącząc się, mogą utworzyć wyrośl kostną. Widoczna na zdjęciu RTG przypomina kieł rekina skierowany czubkiem w stronę palców. Gdy wyrośl kostna się utworzy, trudno się poruszać, bo stawanie na niej nasila ból.

By rozpoznać ostrogę piętową, zwykle wystarcza badanie przez lekarza ortopedę. Specjalista może zlecić wykonanie zdjęcia RTG stopy, ale jest to jedynie badanie uzupełniające wstępną diagnozę, bowiem gromadzące się złogi wapienne nie zawsze są widoczne na kliszy (dopiero na etapie połączenia się złogów widać „kieł rekina”).

Zalecana FIZJOTERAPIA:

• Fizykoterapia –Najbardziej działającym według pacjentów zabiegiem jest fala uderzeniowa, później laseroterapia wysokoenergetyczna, ultradźwięki / fonoforezę (po naniesieniu na stopę leczniczego preparatu stosowane są ultradźwięki, które ułatwiają wnikanie leku w głąb tkanek).
  • Ćwiczenia i masaż rozcięgna podeszwowego według instruktażu udzielonego przez fizjoterapeutę, możemy wykonywać w domu. Ich zadaniem jest stopniowe rozciągnięcie przyczepu rozcięgna podeszwowego.
  • Ze stanem zapalnym i bólem pomagają się uporać żele i kremy do miejscowego wcierania w skórę (np. Ketonal, Traumon, Naproxen, Ratiogel, Tarproxen) oraz dostępne na receptę doustne niesteroidowe leki przeciwzapalne.
  • Wkładki pod piętę, których centralna część zrobiona jest np. z miękkiego żelu.
  • Pomaga chodzenie w butach na niewysokim obcasie (3- 4 cm), bo to pozwala przenieść obciążenie na kości przodostopia.